خدمات دانشمندان مسلمان به علم (ریاضیات) – رهیافته انجمن شهید ادواردو آنیلی

به همین دلیل، سیارات گازی دارای تغییرات دمایی آنچنانی نیستند. این سیاره برخلاف زهره دارای جو نیست لذا در طول شبانه روز دچار تغییر دمایی می شود. همان طور که ما در روی زمین تغییرات فصل و نوسانات دما را داریم سیارات دیگر هم این تغییرات دمایی را تجربه می کنند. در عوض آن ها پیشنهاد می کنند که احتمالا سیاره ای به اندازه ی ۱۰ برابر زمین باعث شده این ۶ جرم بدین شکل در مدار عجیب بیضوی خود که نسبت به صفحه ی منظومه ی شمسی انحراف دارد قرار بگیرند. مدار این سیاره ی احتمالی هم به همین شکل با صفحه ی منظومه ی شمسی انحراف دارد.

همچنین سطح پلوتون دارای علائمی از دهانههای برخوردی بزرگ است، خصوصا دهانهای در قسمت رو به خورشید سیاره کوتوله که 260 کیلومتر قطر دارد. این موضوع نشان می دهد که در زمان های گذشته آب مایع در سطح سیاره جاری بوده است. تنها بخش کوچکی از این مواد وارد حلقه میشوند و بخش زیادی از آنها به شکل برف روی سطح انسلادوس فرود میآیند. باتیگین و براون وجود این سیاره را از روی حرکت عجیب ۶ جرم منظومه ی شمسی فراسوی مدار نپتون که از قبل آن ها را می شناختیم، حدس می زنند. جنگ های جهانی اول و دوم تلاشهایی برای تسلط بودند.بعد از جنگ جهانی دوم افراد انقدر از کشتار خسته بودند که از تاسیس سازمان ملل استقبال کردند.سیاست رسمی سازمان ملل حفظ صلح بود تا بار دیگر اتفاقی شبیه جنگ جهانی دوم نیفتد.

اما با ورود به استخر شلوغ، ممکن است به دیگران نزدیک شوید و اگر فردی مبتلا به کرونا باشد میتواند شما را بیمار کنددر نتیجه مصرف ماسک و وسایل بهداشتی الکل و ضد عفونی در این شرایط بیشتر شده است هرچند می توان با استفاده از ماسک می توان تا حدودی از گسترش شیوع بیماری جلوگیری کرداما باعث تعطیل شدن شغل و بیکاری در شهرها شده است وجودشرایط اقلیم و برنامه ریزی در تمام شهرهای جهان شده است که نیازمند زیر ساخت هوشمند و بهداشت شهری و سلامتی شهروندان و تغیرات اقلیم و پایداری و هشدارجدی سازمان جهانی برای حفظ محیط زیست و بهبود زندگی انسان از طریق فضای مجازی و دور کاری در زمینه های مختلف شهری و روستایی شده است .

بر این اساس می توان گفت که سیاره های درونی مثل عطارد، زهره و زمین که به خورشید نزدیک ترند دمای بالاتری نسبت به سیاره های خارجی مثل نپتون و اورانوس دارند. چرا که خورشید نمی توان سطوح گازی را به مانند سطوح فلزی یا سنگی، گرم یاسرد کند. با وجود این، هیچ رازی برای همیشه پوشیده نمی مانند و دیر یا زود فاش می شود و در این مورد هم صدق می کند.

نامهای انگلیسی ایام هفته، از نامهای انگلوساکسون همان هفت اجرام آسمانی که مورد احترام مردم باستان بود گرفته شده نامها انگلیسی و انگلوساکسون ایام هفته را در جدول زیر مقایسه کنید. حسین بن خالد مىگوید: امام علیهالسلام کف دست چپ خود را باز کرد و دست راست خود را در آن قرار داد و فرمود: این زمین دنیا است؛ و آسمان دنیا بر بالاى زمین قبهاى است؛ و زمین دوم بالاى آسمان دنیا؛ و آسمان دوم قبهاى است بر بالاى آن؛ و زمین سوم بالاى آسمان دوم قرار گرفته؛ و آسمان سوم قبهاى است بر بالاى آن؛ و زمین چهارم بالاى آسمان سوم است؛ و آسمان چهارم بر بالاى آن قبه است؛ و زمین پنجم بالاى آسمان چهارم است؛ و آسمان پنجم قبهاى است روى آن؛ و زمین ششم بر بالاى آسمان پنجم است؛ و آسمان ششم قبهاى است روى آن؛ و زمین هفتم بالاى آسمان ششم واقع است؛ و آسمان هفتم قبهاى است بالاى آن؛ و عرش رحمان تبارک بر بالاى آسمان هفتم قرار دارد؛ و این کلام خداى تعالى است که مىفرماید: ﴿الَّذِی خَلَقَ سَبعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الأَرضِ مِثلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الأَمرُ بَینَهُنَّ﴾.

از دیگر ویژگی ها و در واقع تفاوت های سیارات خارجی نسبت به سیارات داخلی، اندازه ی آن ها است که بزرگتر از سیارات داخلی هستند. در واقع هر چه فاصله یک سیاره از خورشید بیشتر باشد دمای آن کمتر است و طبیعتا سیاره هایی که در مجاورت خورشید قرار دارند از دمای بیشتری برخوردار هستند. طبیعتا از آنجایی که اغلب ترکیبات تشکیل دهنده ی این سیارات از گاز است به آن ها سیارات گازی می گویند.

بقیه ی دانشمندان می گویند که محاسبات این دو خیلی جالب است و نتایج قابل تاملی ارائه می دهد. در این تصویر دیسنومیا نیز به شکل نقطه ای کم نور در کنار این خرده سیاره قابل رویت است. این فضاپیما با مطالعه الگوهای آب و هوای این سیاره و جستجوی آتشفشانهای فعال تا به امروز نیز در مدار ونوس قرار دارد. بازی Idle Planet Miner یک بازی شبیه سازی بسیار جذاب برای اندروید است که توسط استودیو بازی سازی Iron Horse Games LLC که تا کنون بازی های جذاب دیگری را نیز از ان دیده ایم ساخته و منتشر شده است.

در طول یکسال مریخی که تقریبا معادل دو سال زمینی است کلاهک های قطبی آن که یخ هایی از جنس دی اکسیدکربن منجمدند ، در زمستان گسترش می یابند و در تابستان دوباره کوچک می شوند . براون می گوید: «اگر بگویید ما شواهدی مبنی بر وجود سیاره ی ایکس داریم، تقریبا همه ی ستاره شناسان می گویند، دوباره؟ اگر ما درباره ی ستاره ها و فضا اطلاعات داشته باشیم می توانیم بسیاری از مسائل را پیش بینی کنیم مثلا ً عمر هر ستاره چه قدر است؟

«وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما فی سِتَّةِ أَیَّامٍ وَ ما مَسَّنا مِنْ لُغُوب» (ق/38)؛ ما آسمانها و زمین و آنچه را در میان آنهاست، در شش روز آفریدیم و هیچگونه رنج و سختى به ما نرسید. وقتی که شش ساله بودم، یک روز در کتابی به اسم “داستانهای واقعی” که دربارۀ جنگل های کهن بود، تصویر زیبایی دیدم: تصویر یک مار بوآ که داشت حیوانی را می بلعید. البته دور یا نزدیک بودن خورشید نمی تواند آنچنان بر روی دمای سیاره های گازی تاثیر بگذارد. کتیبه روی پایه:”بالبّر و البرکه و الدوله و السلامه و السعاده و الراحه و القوّه و التامّه و القدره و الزیاده و الدیانه”.

اگر یک فکر تازه به نظرت برسد، می روی آن را به ثبت می رسانی، مال تو می شود. یکی از مهم ترین عوامل بر روی دمای سیارات منظومه شمسی، خورشید است. به تازگی دو ستاره شناس مشهور گفته اند که ممکن است در دوردست های منظومه ی شمسی، سیاره ی خیلی بزرگی وجود داشته باشد. گرم ترین سیاره منظومه شمسی، سیاره زهره است که دمای آن به 880 درجه فارنهایت هم می رسد. البته به جز مشتری غول پیکر که گویا در هیچ زمینه ای اجازه نمی دهد زحل اول باشد.

البته دما در سیارات منظومه شمسی ثابت نیست. بنابراین بدون درک مفاهیم فلسفی، راه سخن گفتن و بیان اندیشه­های علمی امکان­پذیر نیست. به عنوان مثال، دوره ی چرخش زمین 24 ساعت یا یک شبانه روز است به این معنی که مدت زمان شب در زمین، آنقدر طولانی نیست. درست است که دمای سیاره ها با نزدیک شدن به خورشید بیشتر می شود. این کشف میتواند به دانشمندان در جستجوی منشأ واقعی مشتری کمک کند.شباهت جو موجدار مشتری به ابرهای زمین: مشتری و زمین شاید دو سیارهی کاملا متفاوت به نظر برسند اما جو این دو سیاره بیشتر از آنچه به نظر میرسد به یکدیگر شباهت دارند.

آن ها می گویند که این اجرام در قسمتی از مدار خود نزدیک به یکدیگر قرار می گیرند. زمین و زهره کاملاً متفاوت از یکدیگر به نظر می رسند. در عوض، زهره دارای اتمسفر متراکم تری است و مانند گلخانه می تواند گرما را نگه دارد. بشر تا سال ها بر این باور بود که منظومه شمسی تنها 8 سیاره دارد تا اینکه در سال 1930، پلوتون به عنوان نهمین سیاره کشف شد و در برهه ای از زمان، پلوتون به عنوان کوچک ترین و دورترین سیاره ی منظومه شمسی شناخته می شد. نپتون هم به عنوان دورترین سیاره از خورشید، سردترین سیاره منظومه شمسی است.