محصول اصلی آن برنج و کیوی است

افسانهها، داستانهایی هستند که بر سر زبان بومیان یک منطقه میافتند، این داستانها معمولا برای پدیدههای طبیعی که شکل خاصی دارند، نقل میشود و گنبد نمکی جاشک نیز از قاعده مستثنی نمیباشد. صلابت و شکوه شان به حدی است که زبان از توصیف قاصر می ماند و هیچ کلمه ای جرات خودنمایی پیدا نمی کند. گردشگاه پایینتر از بقعه واقع شده است و برای رسیدن به بقعه باید راه سربالایی را پیش گرفت که در قسمتهایی نیز تبدیل به پلکان میشود. طور سینا در جنوب صحرای سینا قرار گرفته و صحرای سینا نیز در شمال شرقی کشور مصر و هممرز با فلسطین، اردن و عربستان است.

بنا بر شنیده ها تصمیم این مهم با برپایی جلساتی در پشت درهای بسته انجام گرفته که به نظر قاطع و سریع اتخاذ شده است و به نوعی جامعه کوهنوردی را در حیرت فرو برد زیرا که شرایط جوی همچنان ناپایدار بود و اهتمام به این امر دور از ذهن مینمود. آرامش طبیعت در وجود شما جاری خواهد شد همانطور که نور آفتاب بر درختان جاری می شود. طبقات پالئوزوئیک پیشین ضخامتی معادل ۴۵۰ متر دارند و اساساً به صورت ماسه سنگ های سازند لالون در بخش زیرین ، اورژیبیت ها ، سلت استونها ، سنگ های آهکی و دولومیت های سازند لشکرک در بخش فوقانی می باشند ، آنها در غرب منطقه در امتداد جاده چالوس در مجاورت دهکده فیروز آباد و در غرب دهکده دشت نظیر دیده شده اند .

دو رشته کوه ارسباران (قره باغ) در شمال و رشته کوه مرزی ایران و ترکیه (مانندقله آرارات) شمال و غرب این منطقه را دربرگرفته است. این روستا در دهستان گلیجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۷ نفر بودهاست. کوه بیستون در آن دوره نه تنها دارای اهمیت مذهبی بوده بلکه بر کناره ی شاهراه مرکز و غرب ایران به بین النهرین قرار داشته و در معرض دید همگان بوده است. بعلاوه در سرزمینهای داخلی فلات مرکزی ایران علاوه بر نواحی پست، رشته کوهها و ارتفاعات منفردی نیز وجود دارد. رئیس انجمن آسیبشناسی اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه این روزها برخی اعتقاد به تخریب صفه و ایجاد خطرات زیست محیطی برای اصفهان دارند، اضافه کرد: بر این اساس باید توجه داشته باشیم که در شهر اصفهان به غیر از صفه فضاهای تفریحی دیگری نیز هستند که در حال تخریب بوده و چنانچه شهروندان نسبت به نحوه استفاده صحیح از این فضاها آموزش نبینند شاهد اتفاقات ناگواری خواهیم بود.

که عشق توش دخیله… کوهنوردی عشق به طبیعت است و عشق به طبیعت، ورزش ما نیست، باور ماست، زندگی ماست. آنگاه که آسایش خانه و شهر خود را رها میکنی و پنجه در پنجه سنگ و صخره، فراز و فرود طبیعت را در مینوردی، این انتخاب توست که جسم را در تب و تاب سنگ و صخره صیقل دهی تا به ازای آن روح و روان خویش را آزاد سازی و آنرا سبک تر به پرواز درآوری، و اینگونه است که کوهنوردی می شود هنر مبارزه با سستی ها، کاستی ها و کاهلی های درون. چشمههایی که در این مجموعه جاری هستند با نام “چشمه پاچنار” و “چشمه خاجیک” عنصر اصلی این مجموعه هستند.

“برای من ارزش یک صعود حاصل سه عنصر مجزاست که همگی به یک اندازه مهم هستند: زیبایی شناسی، تاریخ و اصول اخلاق. این سه عنصر باهمدیگر اساس فلسفه کوه نوردی من را شکل می دهند. کوه ها نماد استقامت و استواری در طبیعت هستند؛ آنها در تمام عمر گوشه ای می ایستند و گذر زمان را نظاره می کنند. او یکی از سرشناسترین کوهنوردان زمان خود شناخته میشود. پس از ساعت ها تلاش متاسفانه عباس کلهر نیز به همطناب خود پیوسته دارفانی را وداع میگوید و تیم امداد در شرایط سخت جوی موفق میشود پس از فیکس کردن اجساد در گرده آلمان ها خود را به جانپناه فلزی خرسان در ارتفاع ۴۶۰۰متری علم کوه رسانده اقدام به شب مانی کنند تا روز بعد به ادامه عملیات بپردازند قافل از اینکه وضیعت جوی تا روزها بهبود نیافته آنان به اجبار شش شبانه روز در این جانپناه فلزی اقامت میکنند تا صبح چهارشنبه ۲۹دی که بار دیگر بالگرد هلال احمر از تهران پرواز کرده این عزیزان را به آغوش خانواده و جامعه کوهنوردی بازگرداند.

البته که این قله در فهرست سخت ترین قله های جهان نیز می باشد. به دلیل قرار گرفتن در یکی از پرجمعیتترین نواحی کشور ژاپن، به عنوان یکی از خطرناکترین آتشفشانهای جهان شناخته میشود و اغلب به عنوان «وزووی شرقی» نامیده میشود. رشتهای متصل به قلهای به ارتفاع ۸٫۸۴۸ متر که یکی از بلندترین قلههای جهان به حساب میآید. جالب است بدانید که در گنبد نمکی جاشک شاهد مناظری هستید. معدن پپړک ولسوالی کامدیش ولایت نورستان، یکی از بزرگترین معادن در سطح این ولایت شمرده میشود که در جریان ۱۲ سال گذشته، به شکل غیر فنی و قانونی توسط مواد منفجره کندن کاری و استخراج از آن صورت میگرفت که اکنون به دلیل نبود مواد منفجره، کندن کاری و استخراج از آن توقف یافته است.

کوران و گنگان و بیماران زمینگیر در شهرها به حال خود رها شدهاند و هیچ بهحال آنان رحمت نمیآورید و به کاری که شایسته شماست برنمیخیزید و دیگران را نیز به چنین کارها وانمیدارید. به گفته محمد کبادی سخنگوی سازمان هلال احمر بزودی عملیات دیگری آغاز خواهد شد و پیکر حامد شاه حسینی نیز به آغوش خانواده و جامعه کوهنوردی کشور بازگردانده خواهد شد. و گفته اند که در سمت قبله چسبیده به کوه احد مسجدى است که بنیانش منهدم شده، گفته شده که حضرت رسول(صلى الله علیه وآله)در آن جا نماز ظهر و عصر را بجا آورد.

اگر یکی از پیمانهای پدرانتان شکسته شود، هراسان خواهید گشت و اکنون در این اندیشه نیستید که پیمان و سنت پیامبر خدا(ص) شکسته شده است. بعضی ها به غیر از فرار از سختی های روزگار مدرن چیز دیگری در صعود کوهستان ها نمی ببینند. ﻋﺸﻖ ﯾﻌﻨﯽ کوهستان … و این عالم خانه ی خداست و فرش وی زمین است ولکن سقفی بی ستون و این عجب تر است و چراغ وی ماه است و شعله ی وی آفتاب و قندیل های وی ستارگان و تو از عجایب این غافل که خانه بس بزرگ است و چشم تو بس مختصر و در وی نمی گنجد .

کوهنورد که باشی، وقتی داری به قله میرسی، دل تو دلت نیست. و تو دلش ولوله ست واسه صعود بعدی… وقتی هم رسیدی، اشک تو چشات نقش میبنده. در عوض مبارزهها با چنانِ واقعگرایی خامی به تصویر کشیده میشوند که حتی طرفداران هاردکورِ اکشنهای اکسپلوتیشن را هم شوکه میکند. ما هم به آنها خسته نباشید و خدا قوت گقتیم و صعودی بی خطر را برایشان آرزو کردیم.کوهنوردانی از شیراز زنجان اراک و دیگر شهرهای کشورمان.در ساعت ۱۳:۱۵دقیقه به بارگاه سوم رسیدیم وسایل خود را جمع کرده غذای کوچکی خوردیم و ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه به سمت مسجد سرازیر شدیم.ساعت ۱۷به مسجد رسیدیم پس از استراحتی کوتاه ساعت ۱۷:۳۰دقیقه به سمت جاده آسفالت حرکت کردیم و در ساعت ۱۸:۱۵دقیقه کمی قبل از تاریکی هوا به پارکینگ رسیده و سوار ماشینی شدیم که روز قبل ما را تا آنجا رسانده بود تا به سمت قرارگاه حرکت کنیم.در حدود نیم ساعت بعد به قرارگاه پلور رسیدیم لباس ها را عوض کردیم و از آقای حسین پور بخاطر زحماتی که برای تیم ما کشیده بودند تشکر کردیم و به سمت کرج به راه افتادیم.سرانجام در ساعت ۲۱:۳۰ جمعه شب تمامی نفرات در سلامت کامل به کرج رسیدند.

روز بعد خود را به پناهگاه ۳۸۵۰متری سرچال رسانده و یک روز تمام در آنجا استراحت میکنند. روز یکشنبه شب اولین بیواک(شب مانی بدون چادر) را بر روی گرده آلمان ها انجام میدهند و با سپری کردن دو شب دیگر در آن هوای سرد و مسیر یخ زده روز چهارشنبه در ارتفاع حدود ۴۴۰۰متری و در میانه دیواره ای عظیم به دلیل سرمازدگی و افت انرژی در خواست امداد و نجات میکنند.

در یک روز اشتک در حال کوهنوردی به همراه تنجی شرپا در اولین مسیر قله لوتسه اورست بود. در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ به او جایزه پایلوت اودور را دادند که مهمترین جایزه در حرفه کوهنوردی میباشد. سی. چندور که درامِ مافیایی غیرمعمولِ خشونتبارترین سال (A Most Violent Year) و درامِ بقامحورِ غیرمعمولِ همهچیز از دست رفته (All is Lost) را در کارنامه دارد، خوشبختانه به نفرینِ نتفلیکس دچار نشده است و موفق شده یک فیلمِ ژانرِ قوی دیگر تقدیمِ طرفدارانش کند؛ هرچند او کاملا در جاخالی دادن از نفرینِ نتفلیکس موفق نبوده است.

اوج گرفته بالاتر از سطح آوا و مکان انسان، در میان پهنای رام نشده و سیمای عظیم الجثه طبیعت، ما را در تنهایی مان با یک حس ترس و اوج گیری به هیجان می آورند … اوج گیریی که فراتر از حد انتظارات و یاری زندگی و بالاتر از بیم و شبهات وحشی و متزلزل است. هریرود: ابتدا دو دریا هر کدام جداگانه یکی به نام جنگل آب از سمت شرق سفید کوه از منطقه چهل برج و دیگر به نام تنکل از دره جلاب سرچشمه گرفته پس از طی فاصله 176 کیلومتری باهم یکجا شده دریای هریرود را تشکیل می دهند.طول این دریا از شرق به غرب 850 کیلو متر است .