معرفی و دانلود برترین مستند ها در زمینه نجوم , فضا و کهکشان

علاوه بر بحران­های نظری در انسان­پژوهی علمی که پیش­تر مطرح شد، چالش­هایی عملی نیز وجود دارد که ما را به تجدیدنظر در این نوع تحقیق ناگزیر می­سازد. فکر نمیکنید با پیشرفت روزافزون دانش و به کمک فناوریهای تازه، تنها چیزی که بشر برای کشف غولهای آسمانی بزرگتر و تجدیدنظر در رکوردهای پیشین نیاز خواهد داشت، زمان باشد. گانیمد (Ganymede) بزرگترین قمر منظومه شمسی است به گونهای که حتی از عطارد و پلوتو نیز بزرگتر است. کتاب­های فراوانی در دوران پس از اسلام نگاشته شدهاند که حاوی اطلاعاتی درباره وقایع سلسله ساسانیان و پادشاهان آن است؛ اما «مورخین ایرانی بعد از اسلام، در کنار ثبت وقایع تاریخی، نظر به تأثیری که از روایت­نگاری ساسانی پذیرفته بودند، مطالب افسانهای و غیرمنطقی و ماورای طبیعی را نیز جابهجا در لابهلای مطالب تاریخی گنجاندند.

او آنها را به شکل دو کره مجزا رسم کرد و گفت به نظر می رسد زحل، سیاره ای سه تایی است. کره زهره را ابرهای ضخیمی از ذرات خاک پوشانیده است. انسان در این نگرش همچون ذره­ای معلق در جهان ذرات متحرک بیش نیست، و به­صورت نظاره­گری در حاشیه و در حکم تابع بی­اهمیت نظام ریاضی­وار بزرگ است که حرکاتش طبق اصول مکانیکی قابل تفسیر است (Burtt, 1951, p.89-90).

در نگرش اسلامی، انبیا انسان مطلوب و کامل شمرده می­شوند. نظریه تحول داروین که به­طورکلی محصول مشاهدات تجربی او در باب تاریخ پیدایش انسان و جستجو از شباهت­های ظاهری حیوان و انسان بود نیز به نگرش اثبات­گرایانه کمک کرده است. ویل دورانت دراین­باره می­گوید: تربیت ناشی از روش­های علمی و اثبات­گرایانه محصولی جز ابزار به­دست نخواهد داد؛ شخص را از زیبایی بیگانه و از حکمت جدا می­سازد. معنای تربیت انسان این نیست که در اقتصاد و معدن­شناسی متخصص بار آوریم، بلکه آن است که با فرورفتن در میراث اخلاقی و عقلانی و هنری انسانی بتوانیم بر خود همان­گونه مسلط شویم که بر دنیای خارج مسلط هستیم و برای پیوند عقلی و جسمی خود، بهترین راه را برگزینیم و بدانیم که چگونه باید ادب و اخلاق را با فرهنگ، و حکمت را با علم، و اغماض را با فهم بیامیزیم.

مفاهیمی انسانی وجود دارد که جز از طریق تجربه باطنی مستقیم به­دست نمی­آیند و راه دیگری برای درک آنها وجود ندارد. بنابراین مطالعه رفتار آدمی به شکل خشک علمی بدون توجه به معنای درونی آنها مانند این است که با کسی وارد مذاکره بشویم، ولی به­جای پرداختن به نیات او و تلاش برای درک معانی الفاظی که بر زبان جاری می­کند، صرفاً به خود واژه­ها بپردازیم. دانشمندان اسلامی این سخنان را فاقد اعتبار منطقی و قابل مناقشه جدی دانسته­اند؛ ولی این مقاله مجال نقد آنها را ندارد. آنها نه با شور انگیزی و دل انگیزی، که با دانایی خود جان بهرام را مجذوب خود ساخته اند.

همچنین سطح ماه از سیلیس، آلومینا، آهک، منیزیم، تیتانیوم و اکسید سدیم تشکیل شده که همه این مواد آلیاژهای معدنی موجود در زمین هستند.بدین ترتیب این نظریه که ماه از برخورد زمین با یک جسم سیارهای دیگر به وجود آمده تقویت میشود. سطح سیاره پلوتون همین حالا نیز با دمای متغیر میان منفی 378 و منفی 396 درجه فارنهایت، نسبتا سرد است. با کشف اجسام بیشتر در منظومه شمسی و اجسام بزرگ در اطراف ستارگان دیگر که در خلال نیمهٔ دوم قرن بیستم رخ داد، بحثهایی دربارهٔ این که چه چیزی را باید سیاره دانست، آغاز شد.

این گروه در خانهای محاصرهشده گیر افتاده که اطراف آن پر از تکتیراندازهای دشمن است. یکی از اصول اساسی اندیشه اگوست کنت این بود که انسان همه­جا و همه وقت یکی است و این هویت ثابت، نتیجه ترکیب زیستی به­ویژه نظام عصبی اوست. انسان معرفی­شده توسط انبیا، خلیفه خدا، انتخابگر، خلاق، مختار، حساس در برابر بی­عدالتی، انقلابی در برابر ستم و عصیانگر در برابر طاغوت بود؛ اما انسان ساخته نظام ماشینی محصول روش اثبات­گرایانه، تسلیم دست­بسته نظام سرمایه­داری است، افکارش، سبک زندگی­اش، طرز لباسش، اوقات کار و فراغتش، حتی رأی دادن و انتخاب سرنوشتش تحت­تأثیر رسانه­های تحت مالکیت سرمایه­داران صورت می­گیرد.

فاقد عقل و هوش و روح و احساس که همچون روبات هرگونه کوک شود، کار می­کند، دیگر آن انسانی نیست که انبیا و فلاسفه و عرفای بزرگ در طول تاریخ به ما معرفی کرده­اند. این برنامه مختص پلتفرم های مختلفی برای pc، android، iphone، ipad و به طور کلی دستگاه هایی که استاندارد برنامه نویسی HTML5 را پشتیبانی میکنند طراحی شده است و طرز کار آن نیز بسیار ساده می باشد. در دیدگاه اثبات­گرایانه نه­تنها جهان فاقد روح و حیات است، بلکه انسان نیز روح و عاطفه و احساس خود را قربانی پیشرفت اقتصادی و رفاه مادی نموده است؛ درحالی­که آرامشی به­دست نیاورده است.

بنابراین جوامع انسانی همه­جا یکسان و در یک جهت تحول پیدا می­کنند و بشر به­طورکلی از لحاظ هستی­شناسی به سمت ماده­گرایی و از لحاظ روش­شناختی به سمت علم­گرایی پیشرفت می­کند. بنابراین رابطه محیط با رفتار انسان مانند رابطه علت با معلول است. این مجموعه تلویزیونی (درام) بلند منحصربهفرد، ترکیبی است از به کارگیری پیشرفتهترین جلوههای ویژه همراه با بخشهای مستند و مصاحبه با دانشمندان و محققان نوآور و پیشرو در زمینهی توسعهی تکنولوژی فضایی.

همه برنامه های اکتشافی موفقیت آمیز نبوده اند، اما آب یافت شده در برخی مناطق نشان می دهد که حیات بدوی در مریخ وجود داشته یا در گذشته وجود داشته است. هدف دیگر از این پژوهش آن است که نشان دهد چگونه منظومه­سرای بزرگ گنجه با افزودن برخی بخش­های افسانه­ای و خیالی به روایت تاریخی از ماجرای زندگی پادشاهی چون بهرام، داستانی حماسی- عرفانی می­آفریند که در آن قهرمان داستان ضمن طی مراحل فرآیند فردیت و گذر از مراحلی عارفانه، بازگشتی پیامبرانه به سوی مردم دارد و به دادخواهی ایشان و مکافات ستمگرانی چون «راست روشن» وزیر میپردازد. باوجود اطلاعات زیادی که از سیارههای منظومهی شمسی در طی سالهای اخیر به دست آمده است، هنوز تردیدهایی در مورد نحوهی شکلگیری آنها وجود دارد.

ژئومورفولوژیست­ها باید از فن­آوری­های جدید استقبال کنند زیرا این فن­آوری­ها به آنها اجازه می­دهد تا در سطح جهانی استعدادهای ویژه­شان را بیازمایند، آسان­تر با متخصصان خارج از علوم­زمین(مانند متخصصان علوم­اجتماعی و مهندسان) مبادله اطلاعات کنند و ضمن ارتباط نزدیک با شبکه­های پایش و اتحادیه­های علمی، وقایع بزرگ را از طریق شناسایی نشانه­های اولیه فیزیکی، پیش­بینی کنند. به­عنوان مثال در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، تعلیم مسائل اخلاقی و عبادی و روابط اجتماعی براساس آموزه­های اسلامی، جدای از مسائل علمی نیست و باید روی آنها نیز همچون مسائل علمی سرمایه­گذاری و هزینه کرد؛ زیرا براساس فلسفه اسلامی، علم و عالم را نمی­توان از هم جدا کرد؛ درحالی­که در علوم تربیتی اثبات­گرایانه سکولار با این مسائل در محیط علمی مبارزه می­شود.

در این نظام یک فوتبالیست بیش از یک عارف یا فیلسوف و شاعر و حقوق­دان یا سیاستمدار ارزش دارد؛ زیرا اولی قطعاً پول­ساز است، ولی دومی ممکن است حتی اندیشه کسب ثروت به هر قیمت را تخطئه نماید؛ ازاین­رو ارزشی ندارد. مسائلی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی بسیار اهمیت دارد، ولی در نظام تربیت جدید اصلاً مهم نیست. هدف نظام تربیتی اسلام ربانی شدن است و در این امر، انبیا الگوی تمام­عیار بشر محسوب می­شوند، ولی در تعلیم و تربیت جدید هیچ­یک از این دو مسئله اصلاً اهمیت ندارند و اساساً به­دلیل تکرارناپذیری و استثنائی بودن، انبیا را قابل مطالعه نمی­دانند.

اما در نظام سیاسی سکولار نه­تنها حاکم از این لحاظ مسئولیتی ندارد، بلکه برای جلب آرای مردم احیاناً بر بعضی ناهنجاری­های اخلاقی فردی هرچند واجد آثار سوء اجتماعی، چشم خود را می­بندد. تغییر انسان مسئول و حامل امانت الهی و خلیفة­الله که آسمان­ها و زمین در تسخیر اوست، به موجود زنده­ای که تفاوت کیفی با حیوانات ندارد و دست­بسته نظام طبیعت و محکوم غرایز است، قطعاً موجب تغییر سبک زندگی می­شود؛ چنان­که شده است. بعضی روش­هایی که در اسلام برای مبارزه با بعضی ناهنجاری­های اجتماعی (مانند سرقت، قتل، زنا و تجاوز به عنف) و اصلاح رفتار وضع شده و حاکم اسلامی موظف به اجرای آنهاست، در علوم انسانی جدید ناهنجار تلقی می­شود؛ بر همین اساس نظام­های سیاسی علم­گرا و ماتریالیست، جوامع اسلامی را متهم به عدم رعایت حقوق بشر می­کنند.

دیدگاهتان را بنویسید