کرمانشاه، گهواره تمدن ایران باستان، دارای بیشترین تنوع آثار تاریخی است

این دونقل حکایت از آن دارد که تیر اندازان مسیر حمله سپاه خالد را زیر دید داشتهاند و چند بار که خالد همراه عکرمه تلاش کرده بود از آن مَضیق، یعنی حد فاصل احد و رمات عبور کند، با تیراندازی شدید سربازان مستقر در جبل رمات مواجه گشته و با دادن تلفاتی مجبور به باز گشت شده بود. زماني که خالد با سپاهش بر سر مسلمانان تاخت، مسلمانان آمادگي دفاع نداشتند. قریش برای دستیابی به اهدافی چون گرفتن انتقام کشتگان قریش، باز کردن راه مهم تجاری شمال ـ جنوب و نابودی کامل اسلام در سال سوم هجری با تجهیزات کامل و سههزار نیرو به جنگ مسلمانان آمد.

از دوران زیست (همو سپینس)ها آثاری باقیمانده که قدمت آنها در سرزمین کوهستانی ارمنستان به دوازده هزار سال، پیش از میلاد بازمیگردد. گلسار حدود ۲۰ هزار نغر جمعیت دارد و از طبیعت کوهستانی مناسبی برای گردشگری برخوردار است. بخش عمدهای از سرزمین کوهستانی ارمنستان، با مرکزیت کوه آرارات، که سرچشمهٔ رودخانههای دجله، فرات و ارس و محصور به آبهای دریای خزر، دریای سیاه و دریای مدیترانه است، در زمان پیدایش انسان اولیه در زیر آبهای بالا آمده پس از عصر یخبندان و جزو نخستین سکونت گاههای انسان اولیه بوده. از این رو، منطقهٔ حاصلخیز و پرآب سلسله جبال ارمنستان و اطراف کوه آرارات را یکی از نواحی مناسب برای سکونت انسان اولیه و رشد دامداری و کشاورزی پس از دوران یخ بندان کرهٔ زمین دانستهاند.

در اواخر سده ۱۹ میلادی مذاکراتی بین ایران و عثمانی برای تحدید حدود انجام شد که یکی از بحثهای مطرح آن هنگام، مسئله ایلات کوچ رو و عشایر ساکن در مرز بود که بر پیچیدگی و دشواری روند مذاکرات میافزود. و در روایت دیگر: «حضرت فاطمه(علیها السلام)در آن جا نماز مى خواند و دعا مى کرد و پیوسته چنین بود کار آن حضرت تا از دنیا رحلت فرمود». آقاى حاج شیخ اباذر بنالمرحوم العالم الربانى آشیخ محمد طبرسى از علماء اخیار و فضلاء ابرار این شهرستان است و در سال ۱۳۰۰ شمسى تقریبا متولد شده و پس از آموختن تحصیلات ابتدائى و مقدماتى در خدمت والد مرحوم و عم کرام و دائى فاضلش آقاى آقا محمد تقى دانش پژوه در سال ۱۳۲۴ مسافرت بتهران نموده و پس از طى دوره شش ساله مدرسه سپهسالار و دانشکده الهیات با دریافت لیسانس مهاجرت بقم نموده و از محضر مدرسین بزرگ آیهالله فکور یزدى و آیهالله سلطانى و آیهالله العظمى مرعشى نجفى و مرحوم آیهالله العظمى بروجردى و آیهالله حاج شیخ مهدى مازندرانى استفاده نموده و در سال ۱۳۴۰ شمسى بعد از مراجعت از سفر بیتالله الحرام بوطن خود آمل برگشته و بخدمات دینى از اقامه جماعت و تبلیغات مذهبى و ترویج احکام پرداخته و تاکنون باین سمت افتخار دارد.مؤلف گوید مترجم معظم از بیوتات اصیله و ریشهدار و از خاندان زهد و تقوا و علم و فضیلت است و داراى مقام حسب و نسب میباشد.والد ماجدش مرحوم حجهالاسلام و ملجاءالانام آقاى آقاى شیخ محمد طبرسى از علماء مبرز آنسامان بوده و در سن ۶۶ سالگى در سال ۱۳۱۶ شمسى از دنیا رفته است و عموى بزرگوار ایشان مرحوم آیهالله آقا شیخ عزیزالله طبرسى از علماء موجه و محترم آنسامان بوده و در ۱۳ محرم الحرام ۱۳۸۷ قمرى در سن ۸۳ سالگى رحلت نموده است.دائى فاضل و دانشمندش آقاى میرزا محمد تقى دانش پژوه نیز از افاضل شمال است و بعد از فوت والدش چند سالى در قم استفاده نموده تا سال ۱۳۱۰ شمسى که بتهران آمده و فلسفه را از مرحوم آیهالله میرزا مهدى آشتیانى فرا گرفته و دوره دانشکده الهیات را هم طى نموده و کرسى استادى را اشغال نموده و هم متخصص در کتاب شناسى در ایران میباشند.و از این خاندانست مرحوم مبرور دانشمند پارسا و مجتهد فقیه حاج میرزا احمد درکائى بن العلامه میرزا مهدى فقیه که از شاگردان آیهالله العظمى میرزا حبیبالله رشتى و سالها در آمل مشغول تدریس و ترویج دین بوده و در سن ۸۳ سالگى در ماه رمضاه ۱۳۴۷ قمرى بدرود زندگى نموده است.

در طول سالیان دراز کوهنوردان زیادی از سراسر دنیا آرارات را فتح کردهاند. در این حال، جوانان به خوابی عمیق فرو رفتند. در حالی که مخالفان این نظریه میگویند هر کشتی در داخل خود بخشهایی را دارد و ممکن است این بخشها برای حمل اسلحه و یا مواد غذایی در داخل کشتی تعبیه شده بوده است. آنها میگویند در صورتی که انجام عملیات حفاری مورد تایید قرار بگیرد این عملیات سالها طول خواهد کشید. بنابراین در صورتی که در فصل زمستان راهی این کوه شوید امکان دارد برف و کولاک سراغتان بیاید. » در این هنگام ابوسعید که پرچم دشمن به دست او بود، فریاد زد: «ای دشمن شکن اگر مبارز می خواهی من!

گاردن که یک جهانگرد فرانسوی بود، این نقش برجسته را به مسیح و حواریون نسبت داده است. عبّاس عموى پیامبر هنوز اسلام نیاورده بود، ولى از آنجا که به برادرزاده خود زیاد علاقه مند بود، هنگامى که دید لشکر نیرومند قریش به قصد جنگ با پیامبر از مکّه بیرون آمد، بى درنگ نامه اى نوشت و به وسیله مردى از قبیله بنى غفار به مدینه فرستاد. و من پیشنهاد دادم که از ضریح آهنی که قبل از این به حول مقابر اهل بیت در بقیع بود و توسط علاقمندان اهل بیت به محلی امن انتقال و از آن مراقبت مینمودند برای حصار مشهد صحابه پیامبر در احد جاسازی شود و این کار صورت گرفت.

اما در سال 2019 محققان با استفاده از تصویربرداری سه بعدی وجـود این کشــتی قدیمی را در این کـوه اثبـات کردند. از این زیج نه سال استخراج تقویم کردند که چاپ و منتشر شد.در عمل به آلات رصدی،اسطرلاب و ربع مجیّب به نحو کمال و معرفت آلاتی که در کتابهای یاد شده مذکور است.از کتب طبّ:قانونچه محمد بن محمود چغمینی شرح الاسباب نفیس بن عوض بن حکیم طبیب تشریح کلیات قانون شیخ الرئیس؛در علم درایه و رجال:دوره کامل رساله استاد علامه شعرانی که تاکنون چاپ نگشته است و دوره کامل «جامع الرواه اردبیلی» علیه الرحمه؛در حدیث و روایت:جامع وافی فیض کاشانی (رضوان الله تعالی علیه):پس از خواندن جامع وافی به انخراط در سلک روات دین و انسلاک درسلسله حمله احادیث صادره از اهل بیت عصمت و وحی مشرف گشته است که دستخط شریف علامه شعرانی در کتاب «درآسمان معرفت» حضرت مولی آمده است.اساتید:در محضر علامه رفیعی قزوینی:در آن سنوات استاد آیه الله حاج میرزا ابوالحسن رفیعی قزوینی (قدس سره) از قزوین به تهران تشریف فرما شدند و اقامت فرمودند که به هدایت جناب استاد شعرانی به حضور شریفش تشرّف یافتند و چند سالی (۵ سال) در محضر مبارکش نیز به تحصیل علوم عقلی و نقلی و عرفانی از اسفار صدر اعظم فلاسفه و شرح علامه محمد بن حمزه مشهور به ابن فناری بر مصباح الانس صدر الدین قونوی و خارج فقه (طهارت و صلوه و اجاره از روی متن عروه الوثقی فقیه آقا سید محمد کاظم یزدی) و خارج اصول (از متن کفایه الاصول آخوند خراسانی) مشتغل بودند و به «فاضل آملی» از زبان مبارک ایشان وصف می شدند.در محضر درس آیه الله حکیم الهی قمشه ای (رضوان الله تعالی علیه)تمام حکمت منظومه متأله سبزواری و مبحث نفس اسفار و حدود نصف شرح خواجه بر اشارات شیخ رئیس را تلمذ نمودند.

محمد بن محمد ادریسی، کتاب نزهه المشتاق فی اختراق الا´فاق، ج۱، ص ۶۶۴، قاهره: مکتبه الثقافه الدینیه. مقدسی، حدودالعالم، ج۱، ص ۳۳. حمداللّه مستوفی، نزهه القلوب، ج۱، ص ۱۰۵. ↑ یاقوت حموی، البلدان، ج۱، ص۱۴۴ـ۱۴۵. احمد بن داوود دینوری، الاخبار الطوال، ج۱، ص ۱، چاپ عبدالمنعم عامر، قاهره ۱۹۶۰، چاپ افست قم ۱۳۶۸ ش. محمد بن احمد قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ذیل هود: ۴۴، ج ۵، جزء۹، قاهره ۱۳۸۷/۱۹۶۷، چاپ افست تهران ۱۳۶۴ ش. موزه سلطانی در سال ۲۰۰۴ توسط احمد شاه سلطانی، تاجر طلا که در زمان جنگ های داخلی در لندن بود تاسیس شد. ، نوح در این ناحیه قریهای به نام ثمانین بنا کرد که مشتمل بر هشتاد خانه بود برای هشتاد نفری که به همراه او در کشتی بودند.

بعد حرفهى وکالت دادگسترى را پیشهى خود ساخت و قریب چهل سال وکیل مشهور و بزرگ دادگسترى بود و در غالب محاکمات بزرگى که در ایران تکشیل مىشد، او مداخله و وکالت داشت. معیار لیتیم در افغانستان از ۱٫۵ تا ۲٫۸ فیصد میباشد. بدین ترتیب آرارات کوچک به ترکیه واگذار شد و ترکیه از بخشی از ادعاهای خود در بخش قطور دست برداشت و این پایه شکلگیری بعدی مرزهای دو کشور شد.

اندازه داریوش در مقایسه با اسیران برای نشان دادن شکوه و عظمت این مجلس بزرگ تر می باشد. برخلاف برخی دیگر از کشورها که قیمتها برای توریستها گرانتر از شهروندانشان است. آثار های دیگری از جمله غار شکارچیان، تپه نادری، جاده حاشیه سراب، بقایای گورستان قدیمی، دژ تاریخی مدفون، نیایشگاه شاهنشاهان ماد، نقش برجسته داریوش بزرگ، مجسمه هرکول، نقش برجسته میتریدات دوم شاهنشاه اشکانی، نقش برجسته گودرز، سنگ بلاش، پرستشگاه شاهنشاهان پارتی، بقایای شهر باستانی هخامنشیان و پارتیان، بقایای بناهای ساسانی، کتیبه فرهاد کوه کن، بقایای پل ساسانی، بقایای سد ساسانی، سنگ های تراشیده ساسانیان، کاروانسرای ایلخانی، بنا های ایلخانی، کاروانسرا های صفوی، وقف نامه شیخ علی خان زنگنه، پل بیستون، شیر سنگی بیستون، گور دخمه برناج و گور دخمه سرخ ده در این مجموعه وجود دارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و هر بیننده ای مات و مبهوت می کنند.

لاریجانی یک بار به زیارت مکه مشرف شده و در بسیاری از منابع از جمله «مأثر و الآثار» با عنوان حاج سیدرضی لاریجانی نامیده شده است. جنگهای ایران و روسیه در دشتهای ارمنستان در دوران قاجاریه. مادهٔ۸۸: «ترکیه اعلام میدارد که همان گونه که قدرتهای متفق قبلاً شناخته شدهاند، ارمنستان را به منزلهٔ یک کشور آزاد و مستقل میشناسد». خاك كشور ارمنستان نيز در سمت شمالي قله مشاهده ميشد. پس از گذشت یک ساعت، همگی دست در دست هم دادیم و پا بر قله ی آرارات گذاشتیم. نوشته است که جودی کوهی در سرزمین باسورین (این موضع و دو موضع دیگر، بازبدی’ و باقردی’، هر سه یک مجموعه در جزیرهاند) و جزیره ابنعمر در موصل است.

اين روايت در مصادر حديثيِ مهم آمده و ترديدي در آن نيست. از این رو مشهد را ترک گفت و به همراه پدر، رهسپار تهران شد تا در آن حوزه عظیم در آن روزگار و در محضر بزرگانی همچون آیه حاج شیخ محمد تقی آملی، به تحصیل بپردازد. و با سکون یاء ــ همچنان که در منابع لغوی نیز آمده ــ مطلقِ کوه معنا شده است. فاصله کوه جودی با جزیره ابنعمر هفت فرسنگ بوده است. کوه جودی از شهر جزیره ابنعمر دیده میشود. پارک شیرین نیز از پارکهای منحصر به فرد کرمانشاه است که روی تپهای در وسط شهر بنا شده است و از فراز آن میتوان شهر را نظاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید