کوهدشت – ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد

او درین مدت دانش خود را در علوم نحو، میراث ، فقه ، تفسیر و حدیث به حد نهایی رساند و راه زاد گاهِ خود را در پیش گرفت ، اما دیگر او فقط محمد نسیم آن طالب العلمی نبود که 7 سال قبل به سفر رفته بود بلکه بمرد موقر، ژرف نگر، فصیح الکلام و با جلالی مبدل شده بود که که هر که را یارای صحبتش نبود و بدینترتیب او بنام مولوی محمد نسیم شهرت یافت ، گذشت زمان او را تبدیل به مولوی بزرگ نمود که صدها طالب مشتاقرا از دور و نزدیک به سوی خود کشاند ازان آوان تا دم مرگ برای مدت 17 سال در جرم به ارشاد مشتاقان پرداخت ، کتاب ضابطه میراث را نوشت که درین اواخر توسط مولوی محمد اکبر بدخشی بچاپ رسیده بدسترس مشتاقان قرار گرفت، با گذشت هر چه بیشتر زمان مولوی محمد نسیم حدود و ثغور معنویت را به حیطهِ تصرف خود در آورد ، سیطرهِ خویش را در قلمرو بی کرانهِ عرفان وسعت بخشید تا اینکه همهِ علما ، فضلا ، مشاهیر و چیز فهمان زمانه اش ، به مقام بزرگ و معنویت نا تکراارش اعتراف کردند و منکرانش سر تسلیم به آستانش نهادند ، یاران و مریدانش چون پروانه به گرد شمع جمالش میچرخیدند و کوره راههای طلب را در مینوردیند ، در نهایت همه به بزرگی او باور یافتند و بنام مولوی بزرگ یعنی ولی شهرت یافت تا اینکه در 25 جدی سال 1325 بعمر 58 سالگی به رفیق اعلی پیوست.

که اگر ما هر قدر به گذشته ها بچسپیم بهمان اندازه به بیراهه خواهیم رفت و هر قدر حقایق موجود را واقعبینانه بر رسی نماییم رستگاری خواهیم یافت ، تا جاییکه دیده میرویم در قرن بیستم بیشتر ناهمگونی ها و نا همخوانیها مورد استفادهِ بیگانگان و ریزه خواران آنها قرار گرفته که در نتیجهِ صدمات جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد ، فرهنگ ، تشکل فزیکی و اعتبار منطقوی و بین المللی جامعهِ افغانی وارد آمده است. شهیدی، سید جعفر، زندگانی فاطمه زهرا (س)، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۳ش.

سید محمدابوالوفاء فرزند زید و زید نیز فرزند علی بن حسین میباشد. 5- در یکی از روزهای جمعه، وقتی علی بن فاضل، سر و صدای زیادی از بیرون مسجد میشنود و علت را از سید شمس الدین جویا میگردد، وی اظهار میدارد که سیصد نفر از فرماندهان، منتظر ظهور حضرت هستند و منتظر 13 نفر دیگرند . مسجد طایفه بنوحارثه را اکنون «مسجد المستراح» مینامند و این از بابت استراحت حضرت در آنجا دانسته شده است. پس از سالها و حذف نیمی از کوه آب پیدا میشود و در این بین خسرو به فرهاد خبر میدهد که شیرین فوت کرده است.

معامله گران و چوپانان ، گذرگاه های عبور از ۱۸۰۰۰ تا ۱۹۰۰۰ فوت (۵۵۰۰ تا ۵۸۰۰ متر) را به عنوان شیوه زندگی پذیرفتند. به گفته این شرکت، بیش از ۱۵۰ کارمند چینی در ساخت و نگهداری ایستگاههای پایه ۵G و بهروزرسانی زیرساختهای موجود در مناطق اطراف، فعالیت میکنند. به همین دلیل به آن نیمه فعال گفته میشود. در مورد جهیل شیوا و شفایت آب آن سخن های زیاد گفته شده است و داستان بدرالجمال را به این جهیل ارتباط میدهند . دریای کوتکجاه در یای واخان دریای پامیر ، دریای جرم ، دریای انجمن ، دریای وردج ، تگاب راست ، دریای تنگی شیوا ، دریای راغ ، و دریاچه درواز ، دریاهای مهم آنرا تشکیل میدهد و در شمال آن دریای پنج جریان دارد که باین ترتیب از لحاظ ذخایر آب غنی می باشد .

جهیل های آنجا نیز معروف است که از نوع یخچالی بوده مثلاً جهیل شیوا ، جهیل زرقل و جهیل جقمقتین و یخجالهای بزرگ به طول 75 کیلو متر و عرض 600 متر در واخان وجود دارد که مردم قرغز در نزدیکی آن سکونت دارند . اینهمه یلغارها ، یورشها و بیداد ها در طول تاریخ تا زمان حاضر باعث گردیده است که در نتیجه کشوری با مغلقترین ترکیب قومی ، گروهی و فرهنگی را عرض اندام نماید ، ازینکه اجداد هر قوم ، گروه و طایفهِ ساکن در افغانستان در یک یا چند مرحلهِ تاریخی معین بر مقدرات سکنه آن حاکم بودند بدون شک در بسط و توسعهِ نفوذ فکری ، فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی خویش کم و بیش تلاشهای را به خرج داده اند.تقابل فرهنگهای نا همگون ، تاثیر گذاری رسوم و عنعنات متفاوت در درازنای تاریخ باعث گردید تا وجوهِ مشترک بین گروههای مختلف ساکن را بار آورده زمینه را برای یک زندگی مسالمت آمیز برای گروههای مختلف ساکن در ین سر زمین مساعد سازد ، درحالیکه موجودیت نا همگونی ها و عدم همخوانیها در بعضی موارد باعث بروز تنشها و حوادث خونین نیز گردیده است که تقریباً در تمام این موارد دست بیگانگان دخیل بوده و ایادی انها مجری برنامه ها بوده اند.

نظر عموم برینست که مجموعهِ حاضر در یک دورهِ جنگ و نا آرامی دفن شده است.احتمالاً در جریان هجوم اسکندر مقدونی به باختر(322 تا 324 قبل از میلاد) و یا در جریان حملات یوتد موس حکمران یونان باختری( حوالی 180 قبل از میلاد) .بعضی ها ادعا میکنند که این مجموعه آنقدر نفیس است که باید متعلق بخزانهِ یک معبد بوده باشد.( احتمالاً معبد مشهور اناهیتا در باختر). در ابتدای ورودی باغ بابر کاروانسرای زیبایی قرار دارد که به تازگی بازسازی شدهاست و برای ورود به محوطه اصلی باغ باید از این مکان عبور کرد. در بدخشان آب کرستل معدنی هم وجود دارد .

که شامل طلا ، لعل ، لاجورد ، آب کرستل گوسفند های جالب اسب های قوی و مردمان شجاع و با صحت می باشد . مارکوپولو از اسب های قوی هیکل و اعلی آن یاد آوری میکند که همان وقت در بزکشی های محلی برجستگی خاصی داشتند . و نمایندگی از نژاد اصیل آریایی های قدیم مینماید . بر اساس شعار های مروج دموکراسی تساوی حقوق برای اعضای جامعه در تمام عرصه ها پیشبینی شده است ( در دیموکراسی افغانی به استثنای آن موارد که مغایر اساسات راستین دین مقدس اسلام باشد) ، که اساس قومیت ، نژاد ، تعداد و غیره نیست.

که درانصورت سیاستگزاران سنگدل ، سیاستمداران بز دل و سیاست پیشگان کوردل سبقت گرفته از معیارات اختلاف بر انگیز بهره جویند همانست که روزهای دشواری را باید به انتظار نشست.اگر ساکنان افغانستان به اصول اسلامی رجوع نمایند بر اساس کلام خداوندی بهترین مردم ، پرهیز گارترین آنهاست ، درینجا دیگر جایی برای بحث بر اساس قومیت ، زبان ، خانواده ، نسب ، زبان و منطقه باقی نمیماند. اگر سیاست گزاران رحمدل، سیاستمداران شیر دل و سیاست پیشگان هدفمند ، دلسوز و راستکار با در نظر داشت این معیارات صادقانه در راستای ایجاد یک کشور واحد گام گذارند هیچ شکی نیست که به مقصد خواهند رسید.

در غیر ان اگر گروهها ، شخصیتها و اقوام جهت رسیدن به اغراض برتری جویانه و آزمندانهِ خویش، به نیرنگ ، زور یا راههای غیر قانونی متوصل شوند ، نه تنها چیزی بدست نمی آورند که بلکه بسیار چیزها را هم از دست خواهند داد. مورخان سنتی مسلمان مانند اصطخری و ابن حوقل نیز وجود مردمان غیر اسلامی غور را قبل از زمان سلطان محمود غزنوی گواهی می دهند که توسط وی مسلمان شده بودند. مردمان یفتل هم درین سرزمین اکثریت داشته بازمانده گان خاندان بفتلی های قدیم افغانستان را که در شمال حکمرانی داشتند ثابت میسازد . بدخشان سرزمین قلل برافراشته یخچالی است و در پیجه های آن لاجورد و اسب های زیبا جا داده شده است طبیعت به این ولایت بلند و مرتفع هدایای قیمت بها ی طبیعی را عرضانی داشته است .

در ین ولایت شفا یافت و در یاد داشت های خود از شفاف بودن هوا وناک و میوه بدخشان خیلی به دلچسبی یاد آوری کرده است. این مجموعه از هر نظر با ارزش بوده و در واقع ، با کشفیات باستان شناسان از طلا تپهِ شبر غان در سال 1970 همسری میکند. اين رستوران ژاپنی از دختران دانشجوی برهنه که به پشت خوابيده بودند، برای تقويت فروش خود استفاده می کرده است.مشتريان بعد از اين که از سه روز جلوتر نوبت می گرفتند، برای هر وعده غذا ۱۲۰ دلار می پرداختند. خرابه های شهر بزرگ وجود مدنیت قدیمه آریائی ها را در این ساحه نیز آشکار میسازد مارکوپولو میگوید تالقان وبدخشان بسیار پر نفوس و سرسبز بود اما در کندوز و خان آباد جنگلات و نیزار ها وجود داشت که حیوانات درنده مثل شیر و پلنگ زیاد است و مسافرین را در مخاطره قرار میدهد مارکوپولو از خان آباد الی فیض آباد 15 روز راه پیمانی کرده است که از خرابی راه آن وفت دلالت میکند.

فیض آباد در امتداد دریای کوکچه واقع شده و توسط این دریا به دو حصه تقسیم شده است . 1 – شهر فیض آباد مرکز. 13 – علاقه داری شهر بزرگ . 4- علاقه داری کران منجان. 9 – علاقه داری شفتان. سنگستانهای بی بار و برگ ، ریگستانهای تفتیده و دشتهای آفتاب سوختهِ این سر زمین از ازمنه های کهن گرفته تا اوایل قرن بیست در ناگزیری دردناکی ، بار بار به پایبوس سم ستوران مهاجمان و یلغار گران بی فرهنگ ، بومیان راه گم و امپراتوران کشور گشا ، گردن نهاده است.

نخست پشت پا زدن بهمه اختلافات و ساختن یک جامعهِ همدل ، واحد و نیرومند بر اساس منافع مشترک بر حق تمام سکنهِ کشور. دولت چين رستورانهای اين کشور را از عرضه غذا از جمله سوشی ژاپنی روی بدن زنان برهنه منع کرده است.وزارت بازرگانی اين کشور اين عمل را نقض رفتار شايسته کاسب کاران توصيف کرده است. 6- چشمه های نمکی – چشمه های نمکی که به فراوانی در درون غارها و در سطح دره ها به چشم می خورد نیز از جاذبه های گنبد نمکی دشتی به شمار می آیند.این چشمه ها بعضاً به صورت نمک فشان نیز در منطقه دیده می شوند که نمک را به صورت خمیری فشرده و همراه با آب از درون آنها به بیرون راه می یابند و در سطح گنبد به جریان می افتد.به دلیل بالا بودن درصد نمک در آب که حدود 350 برابر بیشتر از آب دریا می باشد و تبخیر زیاد در کنار چشمه های نمکی معمولا نمک شارها به اشکال متفاوت دیده می شوند.

شما چه اطلاعات دیگری در مورد این گنبد نمکی دارید؟ اين آبشارها که در واقع مسير طبيعي جريان آب گنبد بوده در فصول کم آبي به واسطه تبخير کامل آب، بلورهاي زيباي نمکي ضخيمي در جهت جريان و به ويژه در مسير آبشارها ايجاد شده است و منظره تماشايي آبشار نمکي را ايجاد کرده است. اما او هفت هزار متر ارتفاع آنجا ها را تخمین کرده بود اظهار داشت که در بین کوه ها دره سرسبزی پوشیده باجنگلات وجود دارد و نهرها و دریاچه های بزرگ در حین فرود آمدن از کوه ها آبشارهای زیبای حریر نما را تمثیل میکند .

دیدگاهتان را بنویسید