کوه احد – ویکی حج

در جامعه­ای که جوانان ما تا هفت پشت بازیکن­های نامی فوتبال اروپا را از حفظ هستند، آدم دلش می­گیرد که چرا حتی یک بیت از شعر بزرگان ادب این سرزمین را در حافظه خویش نگه نمی­دارند. هفت لشکر (طومار جامع نقالان)، چاپ مهران افشاری و مهدی مداینی، ج۱، ص۵۶۰، تهران ۱۳۷۷ش. ۱۳. ↑ محمَد بن محمود طوسی، عجائبالمخلوقات و غرائب الموجودات، ج۱، ص۱۲۵ـ۱۲۶، چاپ منوچهر ستوده، تهران ۱۳۸۲ش. پشت کوه قاف، عنوان کتابی است که توسط محمد جواد خاوری گرد آوری شده و توسط مرکز نویسندگان افغانستان در سال ۱۳۷۵ به چاپ رسیدهاست . درست بر عکس بود؛ به این علت مجذوب کوه قاف شدم که محل امکانات بیپایان و حرفهای سانسورنشده بود ــ منشاء تکثر، خلاقیت و تخیل بود.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر برخط نیوز به نقل از ایسنا – «به گمان قدما «قاف» سراسر زمین را دربر گرفته، کناره های آسمان بر آن نهاده شده و منشاء پیدایش کوه های دیگر است. زمین در کانون قرار دارد که تاریک ترین و متراکم ترین قسمت عالم است. در فرهنگها آمده است: «قاف» نام کوهیست که گرداگرد عالم است و گفته اند که از زمرد است و پانصد فرسنگ بالا دارد و بیشتر آن در میان آبست و هر صباح چون آفتاب بر آن افتد شعاع آن سبز نماید و چون منعکس گردد کبود شود (آنندراج)- کوهیست از زبرجد که برگرد زمین است و پانصد فرسنگ بالای اوست گرد برگرد آب دارد و چون آفتاب بر وی تابد شعاع سبز آن بر آب آید و منعکس شود و آسمان از آن لاجوردی نماید و اگر نه آسمان بغایت سپید است (کشف).

کوهی است از زبرجد که بر گرد زمین است و پانصد فرسنگ بالای اوست. البرز کوه در آثار رزتشتی در حقیقت, کوهی است مذهبی و معنوی: ایزد مینوی مهر, پیش از طلوع خورشیدِ جاویدان, از بالای این کوه برآید و سراسر سرزمین آریاییان را روشن نماید و کوهی است بس بلند و درخشان که بر فراز آن نه شب است و نه تاریکی, نه باد سردِ زننده و نه بادِ گرم مهلک و نه بیماری و آلودگی و منزلگاه ایـــزد مهر است. در گذشته، به دلیل عبور مسیر بابل بغداد به همدان، این منطقه از اهمیت بسیاری برخوردار بود و امروزه نیز اهمیت تاریخی فراوانی، نه تنها در ایران که در جهان دارد.

تیرم به خطا می رود اما به هدر، نه! اما آن گروهها (فرق مسیحی) میان خود اختلاف کردند؛ پس وای بر ستمکاران از عذاب روزی دردناک! پس گفتم اى پیر از کجا مىآئى؟ رنگ عمومى آن قرمز متمایل به قهوه اى است. از علمای بنام زمان و قاضی و عارف میرزا ابراهیم صدرالدین اصلش از آمل بود او استادی بی مثال و حکیم و عارفی چیره دست و خوش سخن بود.او سفرهای به شهرهای مختلف هم داشته است.از او کتاب های عرفانی و دیوانی نفیسی به جای مانده است.

«و این کوه قاف گرداگرد جهان اندر است، و این جهان بر مثال انگشت ست در انگشترى. کوه قاف، محل چشمه آب حیات نیز ذکر شده و در ادبیات کنایه از دورترین نقطه جهان است. فقیه و فیلسوف مسلمان بزرگ،شاعر،ادیب،سخنران،حکی م،بزرگترین خطیب فلسفه جهان،استادی که همهگان در مقابله با علم او شکست خورده اند، از بزرگان فلسفه و حکمت و فقه و علم منقول جهان که درسال ۵۴۴ هجری قمری در ری متولد شد و وفاتش در سال ۶۰۶ هجری، در هرات اتفاق افتاد،لقبش فخرالدین است و به امام رازی یا امام فخر رازی نیز شهرت دارد.

این مجموعه و منظر طبیعی آن (کوه و دشت) در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط سازمان یونسکو در فهرست میراث فرهنگی جهان ثبت شد. گفتم: در ادبیات ایران، منظور از اشاره به این کوه چیست، شما چیزی شنیده­اید؟ دو حکاکی دیگر، ناشناس هستند که در حال حرکت به سمت بلاش هستند. عیسی فعالیت خود را از جلیل آغاز کرد و پس از گردآوردن بیشتر حواریون به سمت دیگر شهرهای یهودیه روانه شد. در نوشتههای پهلوی آگاهی چندانی از این قهرمان به دست نمیآید و تنها در رسالهی ماه فروردین روز خرداد، آمده است که در روز خرداد(روز ششم) از ماه فروردین، منوچهر و ایرش شیباگتیر، سرزمین ایران را از افراسیاب پس گرفتند.

و گفته اند که تمام دنیا یک قدم ولی است و حکایت است که ولیی از اولیاء خدای تعالی به آتش نیاز شد، دستش را بسوی ماه بلند کرد و از او بوسیله پاره لباسی که داشت پاره آتشی دریافت کرد “. کوه قاف در کهن الگوها، جایگاه سیمرغ هست و انتهای دنیاست، در این حکایت انسان کامل می باشد. این کتیبه وقف املاکی برای کاروانسرای بیستون را شرح میدهد.-پل خسرو،این پل با حدود ۱۵۰ متر طول و ۷ متر عرض در جنوب غربی شهر بیستون و روی رودخانه گاماسیاب قرار دارد که نام و سبک معماری آن نشان میدهد که در اواخر دوره ساسانی و احتمالا در دوره خسرو دوم، پرویز ساخته شده .-فرهاد تراش نام خود را از فرهاد کوهکن و عاشق دلباخته شیرین سریانی گرفته، دیواره بزرگی به طول ۲۰۰ و بلندای ۳۶ متر است که در دامنه کوه بیستون و در غرب کتیبه داریوش تراشیده شده است.

اما مشخص ترین چهره انحلالی در سطح دیواره جنوبی بیستون، سطوح تراشیده شده با شبکه وسیع لاپیه های شیاری و کندویی و شیارهای بزرگ انحلالی می باشند. این شهر کلا از بین رفته و بر خرابه هاى آن دهکده «آیاسلوغ» به وجود آمده که آیاسلوغ در استان «آیدین» ترکیه در کیلومترى «ازمیر» و کیلومترى دریاى اژه قرار دارد.(۱۳) در یک کیلومترى «آیاسلوغ» غاری است که مردم ترکیه براى آن اهمیت فراوانى قایل هستند و آنجا را به عنوان مرقد مطهر اصحاب کهف زیارت مى کنند، اما اخیرا غار دیگرى در کشور اردن در کیلومترى عمان (پایتخت اردن) کشف شده که نشانه هاى غار اصحاب کهف بر آن منطبق تر است.

نام اینان به کامل ترین شرح این گونه است: تلمیخا – ماکسی میلیان – مرطوس – نیرویس – کسطومس – دنیموس – ریطوفس – قالوس – محسلمینا، که به «یاران غار» (اصحاب کهف) آوازه دارند. وى در شهر سارى وفات یافت و در همان جا دفن شد.رسالهى «حسینیه» با دیباچه و دو باب بیان اعتقادات قلبیّه و ذکر عبادات شرعیه» به نام تاجالدین حسن وزیر؛ ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم بحرانى به فارسى به نام آن وزیر؛ لمعه؛ در نکاح دائم و متعه.گویند آرامگاهش یا در ساری یا در آمل در مجموعه آرامگاهی سید سه تن است. اَصْحابِ کَهْف یا یاران غار مؤمنانی(مسیحی) که از ستم دقیانوس(۲۰۱ -۲۵۱م) در غاری پنهان شدند و حدود سه قرن به خواب رفتند.

و به هیچ وجه بیان موقعیت خورشید برای مشخص کردن موقعیت غار نمی باشد زیرا این روشی مناسب برای تعیین موقعیت غار نمی باشد و از طرف دیگر تابش نور خورشید در شرایط خاص باعث ایجاد تغییر خاصی برای افرادی که در درون غار بوده اند، نمی شود. به همین خاطر محققان بر این باور هستند که از دوران پارینه سنگی به بعد، این غار خالی از سکنه و متروکه باقی مانده است.

و برآنند که خورشید در آن غروب می کند و از آنجا طلوع می کند و کوه قاف است که خورشید را از زمین در پرده می دارد. آوردهاند که این رشته سر بر کوه کنارههای آسمان میساید و چون ستونی میان آسمان و زمین، مانع از فروریختن آسمان و لرزشهای متعدد زمین میشود. او علاقه مفرطی به جمع آوری کتابهای مختلف علمی و دینی داشت و با همکاری علما و خویشان دانش دوست خود کتابخانه معظمی در کشور پهناور هند تأسیس نمود و کتابهای بی شماری بدان گرد کرد و خود نیز آثار مهمی به رشته تحریر برد که از آن جمله است: ارشاد المبتدین، ارشاد المؤمنین، حدیقه الواعظین، غوث الائذین، منتخب الآثار، منهج الطاعات، ینابیع الانوار، هدایت الآثار، نخبه و غیره…

این استاد محقق، با احاطه علمی، حافظه قوی و بیان رسایی که داشت، اکثر اوقاتش را صرف تدریس و پرورش شاگردان نخبه کرد.شریف العلماء مازندرانی، در میان علما و اساتید حوزههای علمیه جایگاه ویژهای داشت و بسیاری از اندیشوران و اهل قلم، از مقام علمی وی تجلیل کردهاند. تدریس « اُکَر مانالاؤس » که مدت سه سال در حوزه علمیه قم بطول انجامید. کیلومتر طول و یک تا سه کیلومتر عرض، از شرق به غرب کشیده شده و ۱۹ کیلومتر مربع مساحت دارد. بنابر «بند هشن» روییدن آن هشتصد سال طول کشید و کوههای دیگر جهان, همه در مدت ۱۸ سال از این کوه روییدند.

دیدگاهتان را بنویسید