راهنمای سئو تکنیکال برای سایتهای مبتنی بر Node.js
سئو تکنیکال چیست: چک لیست کامل + راهنمای جامع Technical SEO
برای اضافه کردن دادههای ساختاریافته به سایت، افزونههای بسیار مختلفی برای سیستمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس در دسترس کاربران است که Schema و Yoast از جمله آنها هستند. ابزار تست استراکچر دیتا گوگل به شما میگوید که از این دادهها بهدرستی در سایت خود استفاده کردهاید یا نه. این ابزار همچنین در صورت وجود مشکل، خطاهای مربوطه و شیوه برطرف کردن آنها را نیز نمایش خواهد داد. سرعت بارگذاری سایت یکی از عوامل مهم در تجربه کاربری و همچنین رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو است. کاربران امروزی انتظار دارند صفحات وب در چند ثانیه باز شوند و اگر سایت شما کند باشد، احتمالاً بازدیدکنندگان را از دست خواهید داد. سئو تکنیکال به بهینهسازی سرعت بارگذاری سایت کمک میکند، که این امر نه تنها تجربه کاربری را بهبود میبخشد بلکه رتبهبندی شما را نیز تقویت میکند.
در این مقاله، به بررسی تکنیکهای کلیدی سئو از گروه طراحی سایت آوا میپردازیم که میتوانند به طور قابل توجهی رتبه سایت شما را بهبود بخشند. سایتهای کند هم کاربرها رو اذیت میکنن و هم از نظر گوگل نمره منفی میگیرن. بهینهسازی سرعت، نهتنها تجربه کاربری رو بهبود میده، بلکه به رتبهبندی سایت در نتایج جستجو هم کمک میکنه. بله، هر سایتی که میخواد در گوگل و دیگر موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیره، نیاز به سئو تکنیکال داره. این بخش به گوگل کمک میکنه سایت رو بهخوبی خزش (Crawl) و ایندکس کنه و همچنین تجربه کاربری بهتری به بازدیدکنندهها ارائه بده.
اگر سایت شما وردپرسی است با نصب کردن افزونه رنک مث یا یوست سئو میتوانید این منو را در صفحات سایت خود ایجاد کنید. یک سایت هر چقدر هم از تولید محتوای یونیک و قوی بهره برده باشد ، اگر لینک سازی داخلی صحیح نداشته باشد ، نمی تواند توسط موتورهای جستجو کراول و خزش شود . سئو (SEO) یا بهینهسازی موتور جستجو یکی از مهمترین استراتژیها برای جذب ترافیک به سایتها است. یکی از بخشهای اساسی سئو که بسیاری از سایتها آن را نادیده میگیرند، سئو تکنیکال (Technical SEO) است. با این حال، هر دو نوع سئو در یک نقطه مشترک هستند و به آن بررسی لینکها می گویند. هم سئو فنی (سئو تکنیکال) و هم سئو خارجی یا (off page seo) میتوانند در این زمینه همکاری کنند تا لینکهای ورودی به سایت را بررسی و تحلیل کنند.
در صورتی که در حال مدیریت یک سایت کوچک هستید، نیازی نیست به ساختار URL سایت دقت زیادی داشته باشید. صفحات یتیم چیست؟ به صفحاتی از سایت که از هیچ جای سایت به آنها لینکی وجود نداشته باشد، Orphan Page گفته می شود. اما هرچقدر شما دسترسی به محتوایتان را برای گوگل آسان تر کنید، شانس بیشتری برای کسب رتبه های بهتر دارید. یک ابزار دسکتاپی که سایت شما را خزیده و تحلیل دقیقی از جنبه های فنی سئو ارائه می دهد. یه مثال ساده اینه که فرض کن با دوستات رفتی بیرون غذا بخوری و هر بار که یکی از شما میره سفارش بده، همه مکالمه رو متوقف کنید و فقط وقتی اون شخص برگشت، دوباره ادامه بدین.
همچنین، بهبود سرعت وبسایت و پاسخگویی آن به دستگاههای موبایل میتواند تجربه کاربری را بهبود دهد و اعتماد کاربران به برند را افزایش دهد. اما فقط داشتن یک وبسایت کافی نیست؛ شما باید اطمینان حاصل کنید که سایت شما توسط موتورهای جستجو قابل کشف است و در نتایج جستجوی بهتر رتبهبندی میشود. یکی از جنبههای اساسی سئو، سئو تکنیکال است که بر روی بهینهسازی عوامل فنی وبسایت تمرکز دارد تا دیدهشدن و عملکرد آن در موتورهای جستجو بهبود یابد. در مطالب قبلی کلیات سئو را بررسی کردیم و سئو را به بخش های کاربردی تقسیم کردیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سئوی داخلی میتوانید مقاله جدیدترین راهنمای سئوی SEO سایت 2024 را مطالعه فرمایید. این فرایندها شامل بهینهسازی سرعت سایت، ساختار URL، موبایلفرندلی بودن سایت، بهینهسازی ایندکس و استفاده از دادههای ساختاری هستند. بودجه خزش به میزان زمان و منابع تخصیص یافته از سوی موتورهای جستجو برای خزش در یک صفحه است.
ابزارهای مختلف سئو سایت برای سنجش اقداماتی که کارشناس سئو برای بهینهکردن مؤلفههای تکنیکال سئو (معماری و نقشه سایت، سرعت سایت و محتواهای کپی) انجام داده است، به او کمک میکنند. مزیت مهم دیگر این ساختار این است که به کارشناسان سئو کمک میکند تا صفحات یتیم (Orphan Pages) را شناسایی کنند. صفحات یتیم صفحاتی از یک وبسایت هستند که از هیچ صفحهی دیگری در وبسایت به آنها لینک داده نشده است. این صفحات مانند جزایری تکافتاده در درون یک وبسایت هستند که راه دسترسی از صفحات دیگر به آنها وجود ندارد. سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی همه مهم هستند و باید تمامی اصول و تکنیکهای مربوطبه هر یک کاملا انجام شود تا وبسایت سئوشده بهحساب بیاید.
همچنین، استفاده از ابزارهای گوگل مانند Google Search Console برای بررسی وضعیت ایندکس شدن صفحات و حل مشکلات احتمالی ضروری است. نقشه سایت یک فایل XML است که تمامی صفحات سایت شما را به موتورهای جستجو معرفی میکند. این فایل به موتورهای جستجو کمک میکند تا صفحات جدید و بهروزرسانیهای سایت شما را سریعتر پیدا و ایندکس کنند. برای بهینهسازی نقشه سایت، اطمینان حاصل کنید که تنها صفحات مهم و دارای محتوای ارزشمند در آن قرار گیرند. همچنین، نقشه سایت را بهطور منظم بهروزرسانی کنید و آن را در Google Search Console ثبت کنید.
اگر چه اسکیما در چک لیست سئو تکنیکال جای دارد ، اما ضروری و واجب نیست . از اسکیما بهعنوان یک روش رقابتی استفاده می شود و در حقیقت توضیحات اضافه ای هستند که در قالب کد به ربات های گوگل ارائه می شود . با توجه به مستندات گوگل ، دومین راه پیدا کردن آدرس صفحات شما ، استفاده از نقشه سایت است . نقشه سایت فایلی است که به موتور های جستجو راه درست را نشان می دهد تا به درک بهتری از ساختار وبسایت برسد . در این مقاله، به طور کامل به مفهوم سئو تکنیکال، اهمیت آن و چک لیستی از مراحل و اقداماتی که باید برای بهینهسازی سایت خود انجام دهید، پرداخته خواهد شد. اول، در صورتیکه ساختار و معماری سایت بهینه نباشد خزنده های موتورهای جستجو به راحتی نمی توانند سایت را Crawl و ایندکس کنند.
بسته به تنوع رنگ، سایز و نوع کلاه نتایج می توانند در URL های متفاوت ارائه شوند. به عنوان مثال، سایت فروشگاهی که در زمینه فروش کلاه فعال است را در نظر بگیرید. باتوجه به Crawl Budget شما ممکن است چندین روز زمان ببرد تا گوگل مجدد صفحات شما را کرال کند. و اگر عبارت URL is available to google برای شما نمایان شد، بدین معنی است که تگ no index شما به درستی کار نمی کند. اگر متنی را پیدا کردید که در سایت های دیگری هم قرار داشت، در نقل قول ها هم به دنبال آن متن بگردید. در این قسمت با نحوه پیدا کردن و برطرف کردن محتواهای تکراری آشنا خواهیم شد.
مشکلاتی مانند لینکهای شکسته، محتوای تکراری، و خطاهای سرور میتوانند به تجربه کاربری و رتبهبندی سایت آسیب برسانند. همچنین، با پیادهسازی پروتکل HTTPS و استفاده از گواهینامه SSL، میتوانید امنیت سایت خود را افزایش دهید و اعتماد کاربران را جلب کنید. امنیت بهتر نیز میتواند به بهبود رتبهبندی سایت کمک کند، زیرا موتورهای جستجو به سایتهای ایمن اهمیت بیشتری میدهند. سئو تکنیکال یکی از مهمترین بخش های سئو سایت است که به موتورهای جستجو و گوگل کمک میکند تا راحت تر بتوانند به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند و سریعتر آنها را بخزند و درک کنند. هدف اصلی سئو فنی، بهینه سازی زیر ساخت یک سایت برای بهبود رتبه آن در نتایج برتر گوگل است.
از این تگها بیشتر برای سایتهای فروشگاهی که چندین محصول با اختلاف بسیار اندک دارند، استفاده میشود. یکی دیگر از مواردی که در چک لیست سئو تکنیکال اهمیت دارد ، بررسی و اصلاح لینک های شکسته است . شما می توانید با استفاده از ابزار های مختلف از جمله اسکریمینگ فراگ ، لینک های شکسته را پیدا و رفع کنید . امروزه بیشتر مشکلات سرعت به ازدحام در مرورگرهای وب کاربران شما گره خورده است. اکنون، ما وبسایتهای خود را بهینهسازی میکنیم تا محتوای سرویس را به سریعترین روش ممکن ارائه دهیم، حتی در دستگاههایی با قابلیتهای محدود. بنابراین همگامی تولید محتوا و رعایت سئو تکنیکال برای بدست آوردن سریعترین نتایج ضروری است.
گوگل دوست داره به سایتهایی با محتوای منحصربهفرد و ارزشمند پاداش بده، نه به محتوای تکراری که از جاهای دیگه کپی شده و تو چند صفحه مختلف پخش شده. رباتها هستند که به درون صفحات هر وبسایت میخزند و آنها را بررسی و ثبت میکنند تا رتبهدهی به هر صفحه ممکن شود. بههمیندلیل، هرچه قسمتهای فنی یا تکنیکال وبسایت بهینهتر باشد، رباتهای موتورهای جستجو راحتتر و سریعتر میتوانند درون صفحات وبسایت بخزند، محتواهای صفحات را بفهمند و ثبت یا ایندکس کنند. بودجه خزیدن به تعداد صفحاتی که یک موتور جستجو در یک دوره زمانی مشخص از سایت شما خزیده و ایندکس میکند، اشاره دارد. مدیریت صحیح بودجه خزیدن میتواند تأثیر زیادی بر سئوی سایت شما داشته باشد.
در بازاریابی یک قانون کاهش بازده وجود دارد که در بازاریابی محتوا و سئو تکنیکال نیز این قانون صادق است. بزرگترین دستاورد همواره زمانی رخ میدهد که شما چیز جدیدی را تجربه کنید. یعنی آنکه اگر برای اولین بار محتوای خود را در شبکههای اجتماعی تبلیغ کنید و از کانالهای بازاریابی برای افزایش مخاطب، بهره بگیرد، تاثیر آن بسیار بالا خواهد بود و این تاثیر به مرور زمان کمرنگ خواهد شد. محتوا با کیفیت درصورتی که از کانالهای بازاریابی دیگر مانند شبکه های اجتماعی برای افزایش میزان بازدید کننده استفاده کند نتیجه سریعتری برای سایت به دست خواهد آورد. برای این کار میتونی از ابزار "بررسی URL" در گوگل سرچ کنسول استفاده کنی. با وارد کردن URL صفحت، میتونی ببینی گوگل چطور صفحت رو خزش و رندر میکنه و آیا همه عناصر درست نمایش داده میشن یا نه.
با استفاده از ابزار Copy Scape می توانیم بررسی کنیم که آیا محتوایی که در سایت ما وجود دارد در سایت های دیگر نیز وجود دارد یا خیر. در صورتیکه سایت شما دارای محتواهای تکراری و یا محتواهای ضعیف باشد، احتمال اینکه رتبه و جایگاه خود را از دست بدهید وجود دارد. محتوای تکراری می تواند به هر سایتی ضربه بزند مخصوصا اگر CMS که برای سایت خود از آن استفاده می کنید از یک محتوا چند کپی با URL های متفاوت تولید کند. علاوه بر آن این ابزار نشان می دهد گوگل چگونه صفحاتی که ایندکس شده اند را رندر می گیرد. در حقیقت گوگل اخیرا طی بیانیه ای رسما اعلام کرد نقشه سایت دومین مرجع مهم برای یافتن URL هاست.
مشکلات ایندکس نشدن صفحات میتواند به دلایل مختلفی از جمله محتوای تکراری، استفاده نادرست از فایل robots.txt، یا مشکلات فنی سایت باشد. شناسایی و رفع این مشکلات از طریق ابزارهای تحلیل مانند Google Search Console و Screaming Frog امکانپذیر است. همچنین، بررسی مجدد نقشه سایت، بهینهسازی سرعت بارگذاری صفحات، و اطمینان از عدم وجود محتوای تکراری یا صفحات نازک (thin content) میتواند به حل این مشکلات کمک کند. ایندکس شدن به فرآیندی اطلاق میشود که در آن موتورهای جستجو محتوای خزیده شده را در دیتابیس خود ذخیره و سازماندهی میکنند. اطمینان از ایندکس شدن صفحات مهم سایت با استفاده از نقشه سایت، ارائه محتوای ارزشمند و منحصربهفرد، و بهبود سرعت بارگذاری صفحات از جمله روشهای مؤثر در این زمینه هستند.
یکی از نکات دیگری که لازم است در چک لیست سئو تکنیکال ذکر شود توجه به تصاویر از نظر کیفیت ، ابعاد و حجم است . استفاده از تصاویر بهینه نه تنها بر سرعت سایت موثر است بلکه می تواند بر تجربه کاربری و سئو سایت موثر باشد . همان طور که در مقاله ” چک لیست سئو در سال 2024 ” بیان شد ، سئو تکنیکال یکی از بخش های مهم خدمات سئو سایت و بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجو است . تهیه چک لیست سئو تکنیکال می تواند به شما کمک کند تا در مراحل ارائه خدمات با استراتژی قدم بردارید و هدف مند پیش روید . محتوای تکراری به حالتی اشاره دارد که یک محتوا در چندین صفحه وجود داشته باشد. در سئو تکنیکال، محتوای تکراری میتواند با گیج کردن موتورهای جستجو و هدر دادن بودجه خزش در صفحات نامرتبط، بر ایندکس شدن تأثیر منفی بگذارد.
اگر دادههای میدانی کافی (از گزارش CrUX / Chrome UX) در دسترس باشد، میتواند به شما بگوید که آیا یک صفحه ارزیابی Core Web Vitals را میگذراند یا ناموفق است. یک سایت را می خزد و یک داشبورد کاربر پسند ایجاد می کند که مسائل فنی SEO یا تکنیکال سئو را برای اولویت بندی برجسته می کند. اغلب توصیه می شود از یک خزنده عمیق مانند Screaming Frog در کنار یک خزنده مبتنی بر ابر مانند Ahrefs برای ترکیب داده های دقیق و تجزیه و تحلیل دقیق استفاده کنید. GSC برای بررسی دسترسپذیری و ایندکس کردن و سایر برنامههای کاربردی گستردهتر، مانند مشاهده کلمات کلیدی Google که بیشترین کلیکها و نمایشها را داشتهاند، استفاده میشود. به همین ترتیب، تیم سئو برای سئوی خارجی به طور معمول، از نظر فنی به تجزیه و تحلیل لینک های رقیب می پردازند و بعد از آنالیز کردن صحیح آن ها اقدامات سایت خود را می چینند.
گوگل بارها در خصوص اهمیت سرعت سایت در سئو تذکر داده است و مطالعات انجام شده هم تأیید می کنند که وب سایت هایی که سرعت بیشتری دارند، عملکرد بهتری هم نسبت به وب سایت های کندتر دارند. بررسی ظاهر صفحه خطای 404 آسان است و تنها کافی است که مرورگر را باز کنید و یک URL از وب سایت خود را که در دسترس نیست، در آن تایپ کنید. لازم نیست وقت زیادی را صرف بهینه سازی خطای 404 بکنید، فقط کافی است مطمئن شوید که وقتی یک صفحه باز نشد، کاربر با یک صفحه 404 سفارشی رو به رو می شود. اگرچه داده های ساختار یافته با محتوای یک وب سایت مرتبط هستند، اما بخشی از سئو تکنیکال نیز محسوب می شوند زیرا برای استفاده از این قابلیت باید کدهایی را به وب سایت خود اضافه کنید. نکته مهم در این رابطه، این است که امکان وجود هر گونه مسدودسازی سهوی را بررسی کنید زیرا در صورت مسدود سازی، کرولرهای موتورهای جستجو از ایندکس گذاری وب سایت شما ناامید و دلسرد می شوند.
سایتهایی با میلیونها لینک داخلی ممکن است هنگام export یا گرفتن خروجی دادهها از Screaming Frog بر اکسل غلبه کنند. بدون ابزار Excel که میتواند دادهها را برای تجزیه و تحلیل بیشتر وارد و دستکاری کرد این کرد بیفایده خواهند بود. فایلهای گزارش نشان میدهند که رباتهای خزنده کدام صفحات و منابع را درخواست کردهاند و هر چند وقت یکبار بررسی الگوهای موجود در این داده ها می تواند ناهنجاری های جالبی را کشف کند. مدیریت مسائل معماری سایت گسترده تر (به عنوان مثال، فیلترهای ناوبری وجهی که ده ها هزار URL ایجاد می کند که باید متعارف شوند). برای دریافت خدمات طراحی سایت با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. مثلاً، اگر رقبای شما لینکهای قوی از سایت های قوی (با رپورتاژ نویسی) را بگیرند، هدف این است که شما هم در آن سایتها مانند سایت های خبری یا … که مرتبط با حوزه آن سایت است، شرکت کنید.
برای بهینهسازی فنی سایت باید کدنویسی سایت خود را بهینهسازی کنید، ساختار و معماری سایت را بهینه کرده، مشکلات سرعت و پرفورمنس سایت را برطرف کنید و یک سایت ریسپانسیو داشته باشید. اگر اهل استفاده از ابزارهای آنلاین نیستید و به دنبال ابزاری میگردید که در لحظه اطلاعات هر سایتی که میخواهید را ارائه کند، از افزونه Screaming Frog در گوگل کروم استفاده کنید. برای بهبود سرعت صفحات، میتوانید تصاویر را فشردهسازی کنید، فایل ها و تصاویر را کش کنید و کدهای سایت خود را بهینهسازی کنید. برای برطرف کردن این مشکل و معرفی کردن صفحات تکراری میتوانید از تگ canonical استفاده کنید. باید تک کنونیکال را در صفحات سایت استفاده کنید و محتوای اصلی را به گوگل معرفی کنید تا ربات ها دچار سردرگمی نشوند. این فایل در هاست وب سایت قرار میگیرد و برای بررسی و مشاهده آن میتوانید در قسمت جستجوی گوگل بعد از نام دامنه سایت عبارت robots.txt را بنویسد.
این ساختار میتونه شامل استفاده از دامنههای کشوری (ccTLD) مثل ".ca" برای کانادا باشه یا از زیرپوشههای مخصوص کشور مثل “example.com/ca” برای کانادا استفاده بشه. HTML مخفف "Hypertext Markup Language" هست و به نوعی ستون فقرات هر وبسایتیه. این زبان، عناصری مثل عنوانها، پاراگرافها، لیستها و محتوای اصلی رو مشخص میکنه. با استفاده از تگهای HTML میشود محتوایی را برای ایندکسشدن به رباتها معرفی کرد یا به آنها گفت که صفحهای را ایندکس نکنند. با کمک همین تگها میشود ارتباط میان محتواهای اصلی و مشابه را به رباتها فهماند. البته، علاوهبر توجه به آن موارد، دقت به و آگاهی از این نکته ضروری است که همیشه ممکن است خطاهایی در خزش (کراول) رباتها برای هر وبسایتی پیش بیاید.
تمامی این موارد به ارتقا و رشد سایت شما کمک می کند و ممکن است در بعضی موارد با سئو محتوا یا سئو داخلی مشابهت داشته باشد . در صورتی که سرعت لود سایت شما زیاد باشد و مخاطب مدت زمان زیادی را منتظر باز شدن صفحه بماند ، صفحه را ترک خواهد کرد و این به سئو سایت شما لطمه زیادی وارد می کند . هم چنین از نظر گوگل ، وبسایت های کند از اهمیت لازم برخوردار نخواهند بود . وجود محتوای تکراری می تواند موتورهای جستجو را گیج کند و باعث کاهش رتبه بندی سایت شود. ابزارهایی مانند تگ های Canonical به شما کمک می کنند که صفحه اصلی را به موتورهای جستجو نشان دهید.
اولین ابزار سئو تکنیکال گوگل سرچ کنسول است؛ پایۀ ثابت تمام فرآیندهای سئو سایت! هر چقدر وبسایت شما در سئو تکنیکال نظیر ساختار سایت، بهینه بودن سایت برای نمایش در کامپیوتر و موبایل، سرعت بارگذاری سایت و… امتیاز بهتری از سمت گوگل بگیرد، شانس بیشتری برای رسیدن به صفحه اول خواهید داشت. بنابراین بهینهسازی فنی سایت یا سئو تکنیکال یکی از بخشهای مهم سئو محسوب میشود. بردکرامب (Breadcrumb) در واقع لینکهایی هستند که همانند یک نقشه راه، موقعیت فعلی کاربران را به آنها نشان داده و مشخص میکنند که چقدر با صفحه اصلی فاصله دارند. این لینکها معمولا در بخش بالایی صفحههای مختلف یک سایت، مانند صفحه محصول، نمایش داده شده و دقیقا مشخص میکنند که برای نمایش صفحهای که کاربر در آن است، روی چند یا چه دستهبندیهایی کلیک کرده است. مطابق با تغییرات سالهای اخیر در الگوریتمهای گوگل، بردکرامبها حالا مستقیما روی SEO اثرگذار هستند و حتی گزارشی مخصوص در مورد دادههای ساختار یافته در سرچ کنسول نیز دارند.
بعضیها این تغییر رو با mobile-friendliness اشتباه گرفتن، پس بهتره این دوتا رو از هم تفکیک کنیم. توی ایندکسگذاری اول موبایل، گوگل نسخه موبایل صفحات وبسایتت رو ایندکس میکنه. اینکه سایتت برای موبایلها سازگار باشه، هم برای کاربرها و هم برای نتایج جستجو مفیده، اما ایندکسگذاری اول موبایل بهصورت مستقل از mobile-friendliness انجام میشه. یک راه برای رسیدن به این هدف و حفظ Crawl Budget برای صفحات مهم، معرفی نقشه سایت است که میشود با کمک آن به گوگل گفت که چه صفحاتی را ببیند و چه صفحاتی را نبیند. سرعت و سهولت ورود، خزش و خروج رباتهای موتورهای جستجو در هر وبسایتی و سرعت ایندکسشدن صفحات بستگی دارد به معماری کلی وبسایت، ساختار و نقشهای که تمامی صفحات یک وبسایت را بهیکدیگر متصل کرده است. نکته اینجا است که رباتها نهفقط باید بتوانند همهی صفحات را پیدا کنند بلکه باید قادر باشند تا ارتباط میان صفحات (سلسله مراتب) را نیز درک کنند و بفهمند.
با توجه به اهمیت استراکچر دیتا، ابزار Schema Markup Validator برای بهینهسازی و سازماندهی استراکچر دیتا گزینه بسیار خوبی است.کار با این ابزار بسیار ساده است! کافی است وارد سایت شوید و در نوار جستجوی بالا سمت راست، آدرس صفحه خود را وارد کنید. اگر اسکیما مشکلی داشته باشد، به شما اطلاعرسانی میشود اما اگر به درستی اضافه نشده باید حتماً کد را بررسی کنید. یکی از ابزارهای تست ریسپانسیو سایت ابزار Mobile-Friendly Test است که فقط کافی است شما لینک صفحه خود را وارد کرده تا بر اساس تجربه کاربری و استانداردهای گوگل آن را ارزیابی کند. کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) به شما امکان میدهد عملکرد و نمایش وبسایتهایتان را در نتایج جستجو مشاهده کنید و مشکلات مرتبط با سئو را شناسایی کنید. صفحات 404 به صفحاتی گفته میشود که یا حذف شده اند و یا آدرس آنها تغییر کرده است.
در چنین ساختاری ربات بهراحتی میتواند از یک صفحه وارد شود، به تمام صفحات مرتبط با آن دستهبندی و در نهایت به صفحه اصلی آن دسته برسد. میتونی از ابزارهایی مثل Google Search Console، Screaming Frog و Ahrefs استفاده کنی تا خطاهای فنی سایتت رو شناسایی کنی. این ابزارها خطاهای مربوط به سرعت، خزش، ایندکس شدن صفحات و موارد دیگه رو بهت گزارش میدن. چرا موبایلفرندلی بودن مهمه؟ گوگل از سال ۲۰۱۹ به بعد از Mobile-First Indexing استفاده میکنه، یعنی اول از همه نسخه موبایل سایتت رو بررسی میکنه و اگه این نسخه مشکل داشته باشه، رتبه سایتت ممکنه افت کنه. حتماً میدونی که الان خیلی از افراد بیشتر با گوشی موبایل خودشون وبگردی میکنن.
تحقیقات درباره فاکتور های موثر بر رتبه بندی موتور های جستجو هیچ ارتباطی بین Schema و رتبه سایت ها نشان نداد. زمانی که به بررسی سرعت سایت در بصورت کلی می پردازیم، متوجه می شویم که سرعت کلی سایت بیش از هر پارامتر دیگری با حجم صفحه در ارتباط است. اما اکثرا به پارامتر بسیار مهم دیگری که بر روی سرعت سایت تاثیر زیادی دارد توجهی نمی کنند. اما بهبود سرعت سایت می تواند تاثیر چشمگیری روی افزایش ترافیک ارگانیک شما داشته باشد. اکثر صفحاتی که محتوای تکراری دارند یا باید تگ no index داشته باشند و یا محتوای کپی شده خود را با محتوای جدید به روز رسانی کنند.
برهمیناساس، بااینکه سئو تکنیکال بسیار مهم است، این را هم باید گفت که هر ۳ بخش سئو سایت مکمل یکدیگرند. افزونههای سئو مثل Yoast یا Rank Math میتونن خیلی کمک کنن، ولی همه مشکلات سئو تکنیکال رو حل نمیکنن. بهینهسازی فنی سایت نیازمند بررسی دقیقتر و ابزارهای تخصصیتر هست و باید بهصورت دستی روی بعضی موارد کار بشه. چرا محتوای کمارزش بده؟ گوگل به دنبال صفحاتی میگرده که اطلاعات مفید و کامل ارائه بدن. صفحاتی که محتوای کمی دارن یا اصلاً اطلاعات خاصی به کاربر نمیدن، نمیتونن رتبه خوبی بگیرن و ممکنه حتی توی نتایج جستجو نشون داده نشن. فایل robots.txt به موتورهای جستجو میگوید که کدام صفحات یا بخشهای سایت شما را نباید خزیده یا ایندکس کنند.
کراولرهای موتورهای جستجو، دارای منابع محدودی از منابع و زمانی هستند که میتوانند به وبسایتها اختصاص دهند. بهینه سازی سایت برای بودجه خزش، میتواند کمک کند تا این کراولرها به طور بهینه و با صرف زمان کمتری در صفحات بخزند. با افزایش روزافزون رقابت در دنیای دیجیتال، روشهای سئو برای جذب ترافیک و افزایش رتبه در نتایج جستجو بیشتر از قبل اهمیت دارد. در این شرایط، سایتهایی موفق خواهند بود که زودتر و بهتر، مجموعهای از روشها و استراتژیها را برای بهینه سازی سایت خود در نظر بگیرند. یکی از بخشهای مهم سئو که برای بسیاری از صاحبان وبسایتها، ممکن است پیچیده باشد، سئو تکنیکال یا سئو فنی است. با بررسی چک لیست کامل سئو تکنیکال و اجرای آن، میتوانید مشکلات فنی وبسایت خود را شناسایی و رفع کنید.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری